Doamnelor și domnilor colegi,

Această propunere legislativă este cu atât mai justificată cu cât suntem într-o situație atipică, generată de epidemia COVID-19 și de impactul economico-social pe care măsurile din starea de urgență și starea de alertă le produc și acum, și în perioada următoare.

În mod evident, în această perioadă, procesele economice, operațiunile dinamice specifice tranzacțiilor cu participații la diverse companii suportă o serie întreagă de modificări. În aceste condiții, participațiile statului la o serie întreagă de companii sunt vulnerabile atât în perspectiva unor prețuri foarte mici, cât și a condițiilor care pot fi puse unor potențiali cumpărători. Cu alte cuvinte, ar fi o perioadă propice pentru speculanții de ocazie care ar putea să pătrundă în interiorul unor companii din sectoare strategice, profitând de faptul că statul este vulnerabil în ceea ce privește gestiunea participațiilor sale.

Am propus ca, pentru o perioadă de 2 ani, să fie suspendate toate operațiunile care privesc înstrăinarea participațiilor statului, precum și operațiunile aferente, bineînțeles cu excepția celor în care participațiile statului s-au tranzacționat și mai sunt în derulare doar operațiunile postprivatizare care incumbă ca obligații cumpărătorului de participații.

În același timp, într-o asemenea perioadă, ca formă de sprijin pe care statul român o poate acorda unor operatori economici în sectoare economice vitale cum sunt cele legate de industria farmaceutică, de produse medicale și paramedicale de seruri, vaccinuri și dispozitive medicale, în industria alimentară, în agricultură, în silvicultură, zootehnie și exploatare forestieră, în sectoare privind producția și exploatarea de energie termică și electrică, în sectoare cum sunt cele legate de domenii, să spunem, sensibile ale sistemului economic românesc, statul român poate dobândi participații într-o cotă care poate fi decisă după reguli economice și păstrând sau respectând toate rigorile legate de ajutorul de stat, de regulile concurenței și de implicarea statului.

Statul român, spre deosebire de alte sectoare… spre deosebire de alte țări, îmi cer scuze, este prezent foarte-foarte puțin. Avem o rată a privatizării fantastică și de aceea influența statului român în economia statului român – iertați-mi repetiția, dar este specifică, special am făcut-o – este foarte mică și, practic, ineficientă. Potrivit art.135 din Constituție, cred că alin.(2) lit.b), statul trebuie să asigure protejarea entităților economice naționale în materie de operațiuni economice, financiare și valutare.

În aceste condiții, tentația unora de a înstrăina participații ale statului la companii importante cum sunt Hidroelectrica, CEC Bank S.A. și altele asemenea este nu doar nejustificată, este chiar împotriva interesului economic național. Astăzi, puțin mai devreme, un reprezentant al TRANSGAZ, în cadrul unei reuniuni, anunța public un program investițional de 5 miliarde de euro, un program de dezvoltare prin care operatorul de transport al resurselor de gaze ale statului român, inclusiv cele importate, să se modernizeze, astfel încât să asigure o mărire a eficienței, o protecție a mediului și o diminuare a poluării.

Aceste programe investiționale în companii la care statul este deținător de participații fie integral, fie majoritar sunt esențiale pentru protecția unor interese vitale ale României în sectorul economic. De aceea, eu cred că toată lumea este de acord că nu este o perioadă propice pentru ca statul să-și înstrăineze participațiile proprii, de asemenea, este o perioadă bună în care statul să dobândească, cu echilibru, cu respectarea regulilor economiei de piață și ale concurenței, participații la companii în sectoare economice deosebit de sensibile, vitale, cum le spunem noi, pentru economia națională și pentru România.

Grupul nostru va vota pentru raportul de admitere și pentru propunerea legislativă.

Mulțumesc.