Doamnelor și domnilor colegi,

Această propunere legislativă a venit dintr-o necesitate determinată, pe de o parte, de existența epidemiei și privește scoaterea din țară a produselor cerealiere și a plantelor oleaginoase recoltate și, eventual, prelucrate până la recolta din acest an, iar pe de altă parte, scoaterea din țară a produselor de masă lemnoasă constituite din bușteni, lemn rotund, cherestea și lemn de foc, pentru o perioadă de 10 ani, respectiv până la 31 decembrie 2030.

În ceea ce privește prima parte, legată de cereale, chiar și cu prilejul moțiunii simple, ministrul agriculturii, Oros, n-a fost capabil să ne pronunțe datele cu privire la balanța pe produs din acest an, balanță pe produs care poate fi întocmită foarte rapid de specialiști și care privește, pentru fiecare dintre produsele cerealiere, stocurile existente, prognoza recoltei din acest an, stabilirea depozitării resurselor de cereale și de produse oleaginoase în rezervele de stat, fie că sunt deținute în custodie în spații publice sau în administrarea unor operatori privați, regimul juridic al acestora și necesarul de consum pentru populație și pentru zootehnie, bineînțeles, și pentru industrie.

Toate aceste lucruri, dacă ar fi calculate, ne-ar da o imagine corectă a balanței pe produs și am putea aprecia dacă România își poate permite în acest an să exporte cereale și plante oleaginoase sau este nevoie să facem un efort și toate acestea să fie reținute pentru consumul intern, consum intern care, așa cum am spus, înseamnă consum uman, hrană, consum pentru zootehnie, de asemenea, hrană, și consum de prelucrare industrială.

În ceea ce privește interzicerea exportului de masă lemnoasă, am propus interzicerea scoaterii din țară a masei lemnoase pe regimul stabilit pentru contrabandă. Interzicerea exportului nu înseamnă nimic, dacă ne gândim că în comerțul intracomunitar termenul de export nu funcționează. Cu alte cuvinte, chiar și la export se pot duce buștenii români… din România, în condițiile în care se transferă, prin comerț intracomunitar, în oricare stat membru și de acolo iau calea exportului.

Propunerea de amendament făcută de senatorul USR Goțiu, prin care să înlocuim „scoaterea din țară” cu „interzicerea exportului”, vine pe aceeași filieră a unei scamatorii destul de penibile, prin care, de fapt, nu interzicem nimic. Buștenii vor continua să plece din țară legal sau nelegal, lemnul nu va fi prelucrat în România, nu vom avea locuri de muncă în România, plusvaloare, taxe și… (Neinteligibil.)… în țară. În aceste condiții, am propus interzicerea scoaterii din țară.

Contrabanda, ca infracțiune, nu este prevăzută de Codul penal, ci de Codul vamal și constă în interzicerea, sub sancțiunea penală a închisorii și a confiscării bunurilor, pentru scoaterea sau introducerea în țară a unor produse cu regim special.

Eu v-aș ruga să fiți de acord ca produsele de masă lemnoasă brute sau prelucrate primar, cum sunt buștenii, lemnul rotund, cheresteaua și lemnul de foc, să fie considerate în categoria produselor pentru care putem interzice, pe o perioadă de 10 ani, scoaterea din țară. Sancțiunile sunt severe, sunt din categoria celor care ar trebui să descurajeze practica încălcării legii și, de asemenea, a defrișărilor de păduri. În aceste condiții, am propus și confiscarea extinsă, ceea ce permite ca nu doar marfa să fie confiscată, pentru că e puțin probabil ca o scoatere ilegală de masă lemnoasă din țară să fie prinsă asupra faptului, adică în faza de tentativă, dar și confiscarea extinsă, care să permită confiscarea beneficiilor unei acțiuni de transport nelegal de masă lemnoasă în afara țării și a produselor acestor beneficii.

În aceste condiții, vă propun să fiți de acord cu propunerea legislativă, cu raportul de admitere, cu amendamentele admise, iar Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat susține protecția pădurilor României, protecția locurilor de muncă din industria prelucrătoare a lemnului din România și votează pentru această propunere.

Mulțumesc tuturor