Stimați colegi,

Când vine vorba de drepturi pentru cetățenii români care trăiesc o bună parte a timpului în afara țării, așa-numita diaspora, în special în zona Spațiului Economic European, respectiv Uniunea Europeană, Marea Britanie, Confederația Elvețiană și așa mai departe, mulți vorbesc, dar foarte puțini fac. De altfel, cei care se laudă că sunt favoriții voturilor venite din diaspora timp de patru ani nu au avut decât o singură preocupare: ca cei din diaspora să voteze cât mai comod și cât mai mult, în așa fel încât profitorii să aibă cât mai multe locuri de demnitari, câți mai mulți deputați, câți mai mulți senatori, fără să-și pună vreodată problema ce se întâmplă cu românii din diaspora și cam ce trebuințe au.

Una dintre ele este astăzi pe masa dumneavoastră. Împreună cu colegul Tit-Liviu Brăiloiu, am făcut o propunere legislativă care vizează posibilitatea ca cei care fac trafic frecvent între România și țări din Spațiul Economic European din rațiuni profesionale sau din rațiuni personale, să-și poată reînnoi permisul de conducere cu valabilitatea administrativă expirată făcându-și examinarea medicală în țările în care stau cea mai mare parte a timpului.

În legislația actuală, pentru reînnoirea permisului – deși este datorată exclusiv expirării valabilității administrative, 10 ani fiind termenul generic – sunt nevoiți să vină în țară pentru examinarea medicală care este obligatorie, deși România, ca stat membru al Uniunii Europene, ar trebui să aibă – și are, cu siguranță – un sistem similar de examinare medicală.

Nu se pune problema că examinarea medicală pentru obținerea permisului de conducere s-ar face în Franța sau Italia mult mai lejer decât s-ar face în România. De aceea, am propus ca cei care se află în afara teritoriului României, dar în interiorul Spațiului Economic European, așa cum chiar Codul rutier are prevăzut la una din ipoteze „cetățeni români cu domiciliul sau reședința în România”, să poată face examinarea medicală în statele din Spațiul Economic European.

De asemenea, pentru cei care se află în situația în care inspecția tehnică periodică a expirat atunci când se aflau cu autovehiculul în afara țării, măsurile sancționatorii să nu se aplice decât după 24 de ore de la intrarea în țară.

Fac precizarea că la ora actuală, pe legislația existentă, de lege lata, cum spun juriștii, atunci când o persoană este constatată că circulă cu un autovehicul cu inspecția tehnică periodică expirată, organul constatator reține talonul de înmatriculare al mașinii, aplică sancțiunea cu amendă prevăzută de lege și eliberează o dovadă valabilă 15 zile pentru ca cel în cauză să-și poată efectua în termenul respectiv inspecția tehnică periodică a autovehiculului.

Practic, nu am făcut decât să dăm o păsuire de 24 de ore celor care sunt prinși cu autovehiculul în afara țării și care bineînțeles nu-și pot efectua inspecția tehnică periodică decât pe teritoriul României, la una din stațiile autorizate de Registrul Auto Român.

Aceasta a fost o propunere de bun-simț, am spus noi, și eu cred că va fi votată de toți cei care înțeleg că pentru cetățenii români care se află într-un tranzit continuu, din rațiuni profesionale sau personale, între România și celelalte state din Spațiul Economic European… și este, de asemenea, rațională.

Eu am convingerea că toți cei care se laudă că susțin interesele cetățenilor români din diaspora vor vota punctul 15, pentru a nu se ridiculiza o dată în plus făcând propuneri doar cu privire la propriile beneficii.

Să ne întoarcem totuși și cu fața către românii din diaspora cu propuneri concrete, nu doar cu propagandă și lozinci.

Vă mulțumesc și vă doresc o zi bună tuturor.